onsdag 11. april 2012

Oppskrift på babybukse til hentesett

Babybukse

Eg er nok av den "gammeldagse" typen som synes de nye verdensborgerene våre er nydelige i hvitt, det er så rent og fint.......
Har strikket denne i tynt bomullsgarn. Praktisk fordi det holder seg hvitt, og kan vaskes på 60 grader.

OPPSKRIFT:
Garn som passer til pinner 2,5 mm
Pinner 2 mm

Begynn nederst på det ene benet og legg opp 56 m på strømpepinner nr 2.5 Strikk 7 omg rett, deretter en hullrad slik * 1 kast, 2r sammen * gjenta fra *-* omg rundt, så 7 omg rettstrikk. På 8. omg strikker jeg opp oppleggskanten, men denne kan selfølgelig sys opp til slutt. Strikk rundt en omg til, for deretter å lage en ny hullrad , denne er til å tre i et silkebånd i. Øk deretter ut dobbelt opp med masker = 112 m på pinnen. På neste pinne regulerte jeg maskeantallet til 121 m = 9 masker som skal økes på denne omg. Forsett rundt i glattstrikk til arbeidet måler ca 14 cm. Legg arbeidet til side og strikk en tilsvarende fot.
Sett deretter begge bena inn på samme rundpinne = 242 m. Sett ett merke midt foran og midt bak. Fell en maske på hver side av disse merkene (= 4 m pr omg) annenhver omgang til du har 218
m igjen på pinnen. ( totalt 6 fellinger ). Når arbeidet måler ca 19 cm fra skrittet, felles 58 m jevnt fordelt = 160 m igjen på pinnen. Sett ett merke i hver side med 80 m på hver del og strikk en rapport mønster. Fell så 12 m i hver side = 24 m i hver side. Det er nå 56 m på hver del som videre strikkes ferdig for seg.
RYGGEN:
Forsett frem og tilbake med mønster. Når arbeidet måler 8 cm fra delingingen, felles de midterste 36 m for nakke og hver side strikkes ferdig for seg. Når arbeidet fra deling måler 11 cm ,felles maskene av. Tilsvarende på andre siden.(10 m på hver sele).
FORSYKKET:
Strikkes som ryggen, men når arbeidet fra deling måler 6 cm fra delingen felles de 36 midterste maskene.Strikk "seler" som bakstykke og fell av.
MONTERING:
Hekle en omg fastmasker rundt halsen og ermhullene, deretter en rad picoter. Hekle to hemper ( ca 8 lm) på hver skulder på fremstykkene.

MØNSTER: ( begynn fra retten av arbeidet )
1. omg : 1 vr * 2r ,2 vr * ut omg, slutt med 1 vr.
2. omg : Rett over rett, vrangt over vrangt.
3. omg : 1 vr *hopp over 6 m , stikk p. inn mellom 6. og 7.m , og trekk frem en løkke av tråden,  strikk så denne løkken rett sammen med 1.m , videre 1 r, 2 vr og 2 rett. Så 2 vr før neste hopp over de 6 maskene* Slutt med 1 vr.
4. omg : Som 2. omg.
5. omg : Som 1. omg
6. omg : Som 2. omg
7. omg : 1 vr, 2 r, 2 vr *hopp over 6 m , stikk p. inn mellom 6. og 7.m , og trekk frem en løkke av tråden, strikk så denne løkken rett sammen med 1.m , videre 1 r, 2 vr og 2 rett. Så 2 vr før neste hopp over de 6 maskene* Slutt med 2 vr, 2 r, 1 vr.
Gjenta disse 7 pinnene

Håper dette var forståelig, det er bare å ta kontakt dersom noe er uklart eller feil.

LYKKE TIL.

7 kommentarer:

  1. Tusen takk for mønster på denne vakre buksa. Tror det er den fineste jeg har sett.
    Nå har jeg lagt deg til på blogglisten min, slik at jeg kan titte innom deg jevnlig.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig at dere setter pris på oppskriftene mine. Er jo litt enig med deg, buksen er fin. Har strikket den til mange, får alltid positive tilbakemeldinger.....

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du har delt denne nydelige buksa. Jeg holder på å strikke den nå, for jeg fant den først her om dagen. Bare en ting jeg lurer på, på mønsteret. 1 vr. hopp over 6 masker, stikk pinnen inn mellom 6. og 7. maske, og trekk fram en løkke. Så langt er det greit, men... strikk så denne løkken rett sammen med 1. maske. Hvilken er 1. maske? er vel stokk stein dum jeg..:)

    SvarSlett
  4. Kan du oplyse mig om, hvilken størrelse denne fine buks er??

    SvarSlett
  5. Dette er ett hentesett, så helt nyfødt 0-3 mnd

    SvarSlett
  6. denne var nydlig må prøve og strikke denne til mitt barnebarn som kommer i oktober.takk for du deler.

    SvarSlett
  7. Hei. Så nydelig! Jeg skal strikke til ufødte tvillingbarnebarn. Omtrent hvilken strikkefasthet er det? Eventuelt; hvilket konkret garn har du brukt?