onsdag 28. november 2012

OPPSKRIFT BARNEHAGEVOTTER

Nok en gang.....Votter.

Barnehagen til mine barnebarn  ønsket seg hjemmestrikka votter, de hadde erfaring med at disse som regel satt bedre på hånden.

Ja vel, da var det bare å sette i gang .........

Str ca 1-2 år

GARN: Vestlandsgarn/ Ulrika/ Peer Gynt/ Smart : Garn som har 100m på 50g.

Str: 1-2 år (3-4år)

Legg opp 32 (38) m på pinne nr 3, og strikk 6 omg riller. Forsett i glattstrikk ca 15 (18) omganger. Skift til pinner 2,5 mm og strikk 12 (15) omg 1rett, 1 vrang . Gå over til pinner 3 mm,og forsett i glattstrikk, men etter 5 omg økes det for kile til tommel slik:- strikk 1m rett, øk 1m ved å løfte opp tråden før neste maske, og strikk den vridd rett, 2m rett, løft opp tråden før neste m og strikk den vridd rett. Strikk 2 omg uten økning. Gjenta denne økningen ytterligere 1 (2)gang, men da med 2 masker mer mellom økningene. Strikk 2 omg etter siste økning, og sett disse 6 (8) m på en tråd, og legg opp 6 (6) nye masker bak disse og forsett rundt i glattstrikk ca 25 (30) omg totalt fra vrangborden. Start fellingen. Str 1-2 år justeres nå maskeantallet med 4 m før fellingen begynner = en maske på hver av de 4 pinnene.  Videre strikkes - 4 m rett, 2 rett sammen omg rundt. 2 omg  uten felling. Så 3 m rett, 2 r sammen omg rundt. 1 omg uten felling. 2rett, 2 rett sammen omg rundt. 1 omg uten felling. 1m rett, 2 sammen omg rundt. 1 omg uten felling.
2 sammen omg rundt. Dra tråden gjennom de gjenværende maskene.
TOMMEL: Ta m på hjelpetråden over på pinne nr 3. Plukk 6 (6) nye masker bak, pluss 1 m i hver side. Forsett rundt på men fell 1 maske i hver side med å strikke 2 vridd rett sammen, dette for å unngå hull. Du har nå 12 (14) m på omg. Strikk ca 9 (12) omg glattstrikk og deretter 2 og 2 m sammen. Dra tråden gjennom de gjenværende masker og sy til. Strikk en tilsvarende vott....

Ca 4 år. Strikket i Silja.
Maskeantall og lengde er regulert etter garntykkelse og alder.

Lykke til!
Hilsen Margrete

28 kommentarer:

  1. Hei! Jeg lurte på HVORDAN man regulerer til str 2-3-4 år..? Jeg får ikke til sånt.
    Er det noen mal?
    Vil gjerne strikke vottene men mine barn er 2,5 og 4:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Legg opp 4-6 masker mere så får du større votter,og så strikker du de bare litt lenger etter størrelsen på det barnet som skal ha de.

      Slett
  2. Har desverre ikke fått strikket disse vottene i flere størrelser i samme garntykkelse ennå.Men dersom du kan vente ett par dager skal jeg strikke 2 nye par slik at du får eksakt opplegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Lurte på om du har strikket vottar i større str.
      Likte desse veldig godt og kunne tenkt meg å str str 5 år.
      Takk for at du deler super oppskrift

      Slett
  3. det var veldig snilt:) Jeg venter gjerne;)
    Har en uglelue og raggsokker på pinnene nå så,da er jeg klar til vottene når du er:D

    SvarSlett
  4. Det var flotte votter! Tusen takk for oppskrift!!

    SvarSlett
  5. Strikket vottene dine. Linket til deg:)

    SvarSlett
  6. Jeg har strikket mange av disse til mine barnebarn. Kjempefine votter.
    Takk for oppskriften :-)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for super oppskrift :)
    Vottene har god passform.

    SvarSlett
  8. Så utrolig fine votter. Skal prøve å lage disse ja. Takk for oppskriften :-)

    SvarSlett
  9. No har eg også strikka eit par slike vottar til barnebarnet mitt - og det vet fleire! Takk for super oppskrift - kjekt å lage noko som har så god passform

    SvarSlett
  10. Kjekt at dere liker oppskriften :)

    SvarSlett
  11. hei. jeg kunne tenkt meg å strikke disse i silja.men jeg er så dårlig på å regulere maskeantallet... noen som kan hjelpe?

    SvarSlett
  12. Hei! Er nybegynner i strikking, men har lyst til å prøve å strikke disse vottene :-) Strikkes de med 4 pinner?

    SvarSlett
    Svar
    1. nei de strikkes med 5 pinner. Lykke til.:)

      Slett
  13. Kjempefine. Tusen takk for oppskriften :-)

    SvarSlett
  14. Nå har jeg strikka vottene dine. De ser veldig fine ut på fasongen, og jeg gleder meg til å få tilbakemelding på hvordan de fungerer. Ser for meg at de blir gode under gummivottene utover høsten. Jeg linker når jeg blogger.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  15. Tusen takk for at du deler :)

    SvarSlett
  16. Holder på å strikke disse nå, men tenker på tommelen.... skal den strikkes samme plass på begge vottene.... er igang med 1 vott og har økt til tommel på p1.

    takk for svar.. f

    SvarSlett
  17. Flotte votter, jeg har nå strikke disse jeg og...fikk oppskriften der jeg handlet garnet jeg, men ser at den er omtrent den samme :-)

    SvarSlett
  18. Hei!
    Er ferdig med første vott (høyre) skal det økes til tommel på den venstre votten på den siste pinnen?:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da det er rundfelling kan du strikke begge vottene helt like. Ved damping "lager" du en høyre, og en venstre vott.

      Slett
  19. Disse så supre ut :)

    SvarSlett
  20. Kor mange % ull i garnet? Pinnestørrelse? Må eg tove vottene eller imprignere dei ? Eg vil bruke dei i barnehagen t ei på 2 år og ein på 5 år. Nybegynner ...

    SvarSlett
  21. Hei! Har akkurat strikket vottene, som ser ut til å ha en veldig godt passform! Lurer likevel på om jeg gjorde feil da jeg MINKET 4 masker da jeg skulle justere. Skulle jeg ha økt?

    SvarSlett
  22. Hei, jeg vil gjerne strikke disse, så fine. Men jeg lurer på ca hvor mye garn bruker du til str 1-2 år? Mvh meg

    SvarSlett
  23. Hei. Jeg har ingen små barn å måle på,så kan du gi meg ca mål på vottene i begge str? Jeg strikker kanskje litt stramt, så 3-4 år str blir kanskje små på str. Lettere med mål da :-)