onsdag 25. januar 2012

Verhånnrosa

I 1985 sto dette stykket om Selbustrikk i Norsk Ukeblad. Det følget  med oppskrift på selbuvotter og  herresokker, men selfølgelig ikke mønster til disse nydelige vottene som er avbildet her. For ett par mnd siden kom temaet verhånnrosa opp i noen tråder på strikkesiden,... mangen var interessert i mønsteret, og det ble tatt flere telefoner både til Selbu og Norsk Ukeblad for å få tak i oppskrift. Men, desverre..., damevott fantes det ikke oppskrift på, men mønsterrosen skulle finnes på en genser, og visstnok på noen herrevotter. Utrolig nok var jeg så heldig å få tak i dette, en dame ved navn Linda Westad tegnet av mønsteret å la det ut på Strikkesiden.
 
,

Takk til Linda Westad for mønster.


Mønsteret har veldig mange masker, så for at vottene ikke skal bli altfor store måtte jeg gå til innkjøp av pinner nr 1,25 og garnet  Alv kamgarn 14/2, som jeg bestilte på Ull.no.




Det går sakte fremover, men synes egentlig det er ett koselig og utfordrende arbeid . Selfølgelig har jeg annet handarbeid , disse strikker jeg bare på når det er stilt og rolig i heimen:)

30.01.12


Arbeidet går sakte men sikkert fremover, ikke mange omgangene jeg strikker om gangen, men har lovet meg selv: Disse SKAL jeg bli ferdige med en dag:)

18 kommentarer:

  1. Hei :)
    Åhh, her ER jo vottene jeg leter etter oppskrift på!! Finnes det noen mulighet for å få oppskriften, eller kan du fortelle meg hvem som kan hjelpe meg?
    Jeg hadde blitt utrolig glad om jeg hadde fått tak i oppskrift, for jeg har sååå lyst til å strikke dem :)
    Hilsen Lis

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes ikke annet mønster på denne votten, du må bruke mønsteret jeg har lagt ut her og telle deg ut. Oppleggskanten er strikket på denne måten: . Legg opp 90 masker. Strikk 1 omgang vrang
      Omgang 1:*Strikk 1 maske vrang, 2 masker rett sammen, 5 masker rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 5 masker rett, 2 rett sammen* gjenta fra * til * hele omgangen.
      Omgang 2 strikkes rett over rett og vrang over vrang. Gjenta omgang 1 og 2.

      Slett
    2. Tuuusen takk for hjelpen!! Ei fortsatt God Jul til deg :))))

      Slett
  2. YEssssssssssssssssssssssss. Jeg har prøvd alt for å finne denne, og vips der dukket den opp!! Topp tusen tusen takk. Tone

    SvarSlett
  3. Jeg er desverre ikke ferdig med mine ennå, må ta meg sammen.:) Ønsker deg lykke til med arbeidet.

    Margrete

    SvarSlett
  4. Hei! Fantastisk nydelig mønster. Flott at du har fått tak i mønsteret. Jeg er nødt til å strikke det. Jeg har allerede bestilt pinner nr. 1,25 :-) Men hvor er tommelmønsteret? Og hvor er mønsteret til blomsterraden rett over vrangborden? Jeg ser du strikker det på bildet, men det er ikke på mønsteret. Mvh Torunn B. :)

    SvarSlett
  5. Send meg mailadressen din så skal jeg maile dette til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :-) Den er torunn@gmail.com

      Slett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Er det lov å spørre om å få tilsendt det samme som Torunn B. til: kahrs1234@gmail.com?

    SvarSlett
  8. Kan jeg også be om å få tilsendt det samme som Torunn B. til: grethe.heggli@gmail.com?

    SvarSlett
  9. Hei. Nydelige votter. Kunne du ha vært så snill og mailet meg oppskriften,også den på tommelen? hildeasfredheim@hotmail.com

    SvarSlett
  10. Hei! Veldig fine votter! Har du strikket videre på dem?

    SvarSlett
  11. Hei, kunne du mailet oppskriften til meg: eirin.garnes@gmail.com?
    på forhånd hjertelig takk

    SvarSlett
  12. Hei. Jeg vil også veldig gjerne ha oppskriften :)
    m.skavikeng@gmail.com

    SvarSlett
  13. Hei vil veldig veldig gjerne få hele oppskriften. Flotteste votter ej he sett! Skal lage til kjæresten�� mail adresse er davik-k@online.no@online.no. Vh Liv

    SvarSlett