torsdag 2. februar 2012

Sokker med gammaldags hælfelling. ( oppskrift)

Disse er strikket i str 40 -41
Jeg har brukt 100g Senjagarn fra nille. (80% ull og 20% nylon)
Pinne nr 3,5

Både mann og svigersønn "maser" etter nye ullsokker nå,så da var det bare å sette i gang......
Denne måten å strikke sokker på lærte jeg for ca 40 år siden av min mor , som igjen hadde lært det av sin mor. Det er av denne grunn jeg skriver gammeldags.....Jeg har strikket sokker etter andre teknikker, men vender stadig tilbake til denne metoden, sokken sitter fantastisk godt på foten.


OBS! Ny forklaring på fremgangsmåte lenger ned på siden :) 


Legg opp 15 m på hver pinne = Totalt 60 m. Strikk vrangbord 2 vridd r, 2 vr til ønsket lengde.
Starter og slutter omg med 1 m vridd rett, dette for å få det likt oppå vristen etter hælfelling. Når en starter med hælen tar jeg alltid 2 m fra frampinnene over på hælpinnene slik at en har 17 m på hver av pinnene bak , og 13 m på de to pinnene foran.


                                                                           

                                                                                                               
HÆLEN: Strikk glattstrikk frem og tilbake over de 17 x 2 maskene , på dette paret har jeg strikket 22 omg før jeg begynner å "runde hælen. Nå strikkes det til det står 5 m igjen på 1. pinne, strikk 2 m vridd rett sammen, så de 3 gjenværende m på pinnen, på neste pinne strikkes 3 m , så 2 rett sammen, forsett ut pinnen.Snu og strikk vr tilbake. Nå strikkes til 4 m står igjen på 1. pinne, 2 vridd r sammen, strikk de 2 gjenværende m. Neste pinne strikkes 2 m , 2 m r sammen , forsett ut pinnen med glattstrikk, snu og strikk vrangt tilbake. Fellingen gjentas enda en gang, nå står det 3 masker igjen før en feller og 1 m å strikke , begynn andre pinnen med 1 m så felling, strikk ut pinnen, snu og vr tilbake.                                                                                                                                           

                   
















Strikk deretter de første 14 m på første pinne, du er nå på midten av hælen. Feller av hælen på denne måten.
                                                                                                                                                                                                                                                                                           


    
Hold tråden på retten av arbeidet, vrangsiden mot deg. Strikk alltid 2 m sammen motsatt av der du har tråden, og masken du har felt skal hele tiden flyttes over til motsatt pinne.

Videre plukket jeg opp 17 m på hver side av hælen , og strikket 2 omg rundt ( 17 m glattstrikk på hæl, 13 m x 2 i vr strikk på vristen og til slutt 17 m på hælen).Omgangen begynner alltid midt under foten Deretter feller jeg på 1. pinne av hælen de 2 SISTE maskene 2 r sammen, strikker 2 pinner 2vridd r, 2 vr, så på siste hælpinne , de FØRSTE maskene 2 rett sammen.Strikk en omg uten felling og så gjentar jeg fellingen enda en gang.


















En har nå 15 m på pinnene under foten, og 13 m på hver pinne oppå foten. Forsett rundt til ønsket lengde før tå felling,( jeg har 14,5 cm fra der jeg plukket opp maskene)
TÅ FELLING. Her er det ett utall av varianter , jeg har denne gang gjort det på denne måten:
2r sammen, strikk 5 m gjentas omg rundt. 4 omg uten felling. 2 r sammen , strikk 4 m , gjenta omg rundt. så 3 omg uten felling. 2 r sammen, strikk 3 m , gjenta omg rundt, så 2 omg uten felling. 2 m sammen, 2 m rett, gjentas omg rundt. 1 omg uten felling. 2 m sammen, 1 rett, omg rundt, 1 omg uten felling. 2 sammen 1 m omg rundt, 1 omg uten felling. Dra tråden gjennom resterende masker og fest tråden



















##################################################


Jeg får mange henvendelser pr mail fra personer som ønsker å prøve seg på denne hæl-fellingen  men sliter med fremgangsmåten.  Jeg gjør et nytt forsøk - håper dette er enklere å forstå. 




HERRESOKKER Str 40/42  42/44
STRIKKEFASTET: 22 m glattsstrikk på pinne 3,5 måler 10 cm
PINNER: 3,5


Legg opp 13 masker på hver pinne = Totalt 52 masker. 
Strikk vrangbord 2 rett, 2 vrangt til ønsket lengde. ( Jeg strikker de ca 18 cm )
Starter og slutter omg med 1 m  rett, dette for å få det likt oppå vristen etter hælfelling.

Før jeg starter på hælen flytter jeg 3 masker fra hver frempinne over til hælpinnene. Du har nå 16 m på hver av de to pinnene du strikker hælen over. Tråden ligger nå mellom de to rettmaskene ( den ene du startet omgangen med og den du avsluttet med ) Strikk rett ut den første pinnen (16m), snu og strikk vrangt tilbake over begge pinnene (totalt 32 m ),dette er første pinne på hælen. Strikk totalt 21 omganger før du begynner å runde hælen. ( Du er nå på rettsiden av arbeidet). 

Strikk til det gjenstår 5 masker på den første av de to pinnene- strikk 2 vridd rett sammen, så de 3 gjenstående maskene rett. 
På neste pinne strikker du 3 masker rett, 2 rett sammen, og deretter rett ut pinnen. Strikk vrangt tilbake over begge pinnene. Gjenta fellingen to ganger til, men da 
strikker du til du har 4 m igjen på første pinne, 2 vridd rett sammen, strikk de to gjenværende maskene rett, start 2.pinne med 2 m rett,2 rett sammen og deretter rettmasker ut pinnen. Vrangt tilbake. 3 felling blir  da rett til 2 masker gjenstår på pinnen, 2 vridd rett sammen 1 rett, start med 1 rett på pinne 2, 2 rett sammen, rettmasker ut pinnen. Vrangt tilbake. Strikk rett ut første pinne. 
Du er nå ferdig med å runde hælen og skal starte med avfellingen på toppen. 
Tråden ligger mellom de to pinnene som er midt på hælen. 
Snu arbeidet- Hold tråden på retten av arbeidet, vrangsiden mot deg. Strikk alltid 2 m sammen motsatt av der du har tråden, og masken du har felt skal hele tiden flyttes over til motsatt pinne.
Tråden er på høre side, strikk 2 vridd rett sammen på venstre pinne, masken legger seg på høre pinne- flytt masken tilbake til venstre pinne. 
Du har nå tråden på venstre side.
Strikk 2 vridd rett sammen på høyre pinne-masken legger seg nå på venstre pinne- flytt masken over til høyre side igjen. 
Fortsett fellingene på denne måten til du har 2 masker igjen.De to gjenværende maskene blir fordelt til bak-pinnene på foten ( en til hver side) 
Snu arbeidet på rettsiden og strikk opp 22 masker langs hælens ene side . Med den gjenværende masken har du nå totalt 23 masker. Strikk rett og vrangt over de 20 maskene du har på de to frempinnene. 
Strikk opp 22 masker langs den andre siden av hælen og legg til den siste masken du hadde igjen etter fellingen. 
Du har nå 10 masker på hver pinne foran, og 23 masker på hver pinne bak, og tråden er midt bak.(Under hælen).
 Strikk videre 20 masker vridd rett, flytt de 3 neste maskene over til pinnen som har 10 masker ( pinnen med ribbestrikk ). Strikk 2 vrang, 2 rett og avslutt med 1 vrang over de neste 13 maskene. Videre 1 vrang * 2 rett, 2 vrang over de neste 12 masker . Du har nå flyttet 3 masker fra bakpinnen over til frempinnen. De siste 20 maskene på omgangen strikker du vridd rett.

Videre felles det til kile annenhver pinne totalt 6 ggr. Strikk 18 m glattstrikk, 2 vridd rett sammen, 26 masker ribbestrikk, 2 rett sammen og 18 masker glattstrikk. (Ingen felling på oversiden av foten ) Etter 6 fellinger har du 28 masker glattstrikk på undersiden av foten og 26 masker ribbestrikk  på oversiden. Strikk til foten måler ca 21-22 cm over disse maskene.

Nå feller du for tå slik:
 *2rett sammen, 4 rett * omgangen rundt. 
4 omganger rett uten felling
*2 rett sammen, 3 rett* omgangen rundt
3 omganger uten felling
*2 rett sammen, 2 rett* omgangen rundt
2 omganger uten felling
*2 rett sammen, 1 rett* Omgangen rundt
1 omg uten felling
1 omgang uten felling.
To og to masker rett sammen omgangen rundt.

Kutt tråden og dra den gjennom de gjenværende 9 makene.

Lykke til !

                         





33 kommentarer:

  1. Hei, tusen takk for kjempefin sokkeoppskrift.
    Jeg likte veldig godt å lære med en ny måte å
    felle helen på.Ble kjempefornøyd med sokkene mine. Rebecca 27.01.2013:)

    SvarSlett
  2. Så bra :)
    Alltid hyggelig med tilbakemeldinger.

    Margrete

    SvarSlett
  3. Hei, kjempe fine sokker!
    Jeg lurer på hvor mange masker man trenger om man skal strikke str. 45?
    Henriette

    SvarSlett
  4. Strikker du i Sisu/ Siljagarn ville jeg lagt opp 66 m. 2-4 m mer over på hælpinnene når du kommer så langt.

    SvarSlett
  5. Takk skal du ha! :)

    SvarSlett
  6. Bente Rønsåsbjørg21. september 2013 kl. 01:57

    Hei :-)
    Ser du anbefaler å legge opp 6 masker mer på en større str. Er det ikke lurt å ha like mange masker på hver pinne?
    Hilsen Bente.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  7. Hei :) så fantastisk at du legger ut dette :)
    Jeg har et lite spørsmål, jeg skal strikke et par i str 44 med hakke tjukkere garn enn du har brukt. Hvor mange masker burde jeg begynne med da?

    På forhånd takk :)

    Elmira

    SvarSlett
  8. Hei.
    Når du strikker hæl, strikker du da rett en vei og vrang tilbake, eller rett begge veier? :/
    Skjønte ikke helt..

    På forhånd takk!

    Susanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette lurer jeg også på. Fant du ut av det?

      Slett
    2. Rett en vei og vrang den andre,bruker jeg.

      Slett
  9. Ja denne måten å felle hæl på lærte jeg av mora mi for 60 år siden. Det er absolutt den beste hælen og sokken sitter som støpt på foten. Mine barn og barnebarn syns også at besta sine sokker er best.
    Vennlig hilsen fra ei strikkeglad bestemor.
    Siv.

    SvarSlett
  10. Så flott! Denne måten å felle hæl på har jeg også lært av min mor :-) Men holder litt annerledes; snur strikketøyet for hver gang. Det er så sjelden jeg strikker sokker at jeg glemmer hvordan hælen felles for hver gang... Og så fant jeg denne filmen!! Min mor sier også at hun "feller gammeldags-hæl". Tror det er en sjelden måte å felle på, har ikke sett det andre steder ;-)

    SvarSlett
  11. Hei! Kjempeinterressant med nye teknikker! Vil gjerne prøve denne hælen, men chtome på mitt nettbrett støtter ikke programtillegg for å vise denne Videoen..... kan Du hjelpe? Kanskje du har en beskrivelse et annet sted eller vet om en video annet sted? YouTube? Hilsen Marit.

    SvarSlett
  12. Så utrolig fantastisk at du har lagt ut denne oppskriften! Mormoren min strikka alltid denne hælen, og jeg masa lenge for å få henne til å vise meg hvordan, da denne måten aldri blir brukt i oppskrifter. Ca to uker før hun døde i 2011, viste hun meg fellingen en gang, så heldigvis er familietradisjonen med nye strikkalester til jul ivaretatt, men jeg sliter alltid litt med fellingen, så TUSEN TAKK for at du har lagt ut oppskriften!

    SvarSlett
  13. Så flott å se, denne måten å felle hæl lærte jeg av min mormor :D

    SvarSlett
  14. hei.
    jeg forstår ikke hvordan sammestrikkingen av hælen skal gjøres,holder på å tørne...
    kan du hjelpe meg.

    SvarSlett
  15. me gustan mucho un saludo desde chile

    SvarSlett
  16. Hei, og tusen takk for at du la ut denne instruksjonen. Har også lært den av min bestemor. Lurer på om du kan skrive ned hvor mange masker og hvor stor damestørrelsen skal være ?
    På forhånd tusen takk :)

    SvarSlett
  17. Hei. Jeg sliter og forstår ikke hvordan jeg skal strikke slutten av hælen der en skal strikke to og to sammen:( Har du bilder? Eller prøve forklare meg?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Se hjertego.blogspot.no. Den var enkel og ble veldig pen. Hilsen Solveig

      Slett
  18. Jeg får ikke til å spille av videoen. Jeg har strikket én sokk med denne oppskriften,men måtte ta en pause fra strikking i noen mnd.Da jeg strikket forrige sokk fikk jeg til å åpne videoen. Jeg står bom fast, er det noen som kan gi meg det med teskje?
    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  19. Hei, takk for oppskriften. Det var veldig snilt å dele. Hvordan blir det når man skal strikke barn sokker? Jeg har senjagarn fra nille og skal strikke for barn på 3-4 år . Hvor mange

    SvarSlett
  20. Takk for denne oppskriften. Har strikket flere par og er kjempefornøyd. Ville gjerne også strikket i damestørrelse 38 39. Kan du hjelpe meg der

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Fikk du dette spørsmålet mitt. Lurer litt på om du får riktig mailadr. Skal være lgjerdene@gmail.com

      Slett
    2. Hei du. Min mormor bruker 12 masker på hver pinn, og tror hun da bruker pinne 3 eller 3,5. Jeg bruker pinne 4 og legger opp 11 på hver pinne. Tar over 1 maske på hver side til hælen, slik at det da blir 10. 10, 12, 12. Og så øker jeg 2 masker mot midt bak. Da får hælpinnene 13 masker, og vristpinnene 10 masker. Det som videre avgjør størrelsen er hvor mange masker som plukkes opp igjen etter at hælen er felt, samt lengde på sokken. Jeg kommer til å legge ut oppskrift på min webside i løpet av høsten :)

      Slett
  21. Hei!
    Ser til å være en veldig bra oppskrift, me skulle gjerne hatt detaljer for størrelse 38-39. Er det lagt ut et sted?

    SvarSlett
  22. Oki dumt spørsmål, men er det 4 eller 5 pinner tilsammen på damesokk i strl 41?

    SvarSlett
  23. Hei. En veldig bra forklaring på oppskriften! Men det jeg ikke forstår er når jeg skal begynne å felle. Nå har jeg 13m på hver side av hælen. Du skriver at jeg skal snu arbeidet så vrangen er mot meg. Da kommer jo tråden på venstre side. Skal jeg da strikke 2 sammen fra høyre til venstre og snu arbeidet og felle på rettsiden eller kunne du forklart det for meg? ��

    SvarSlett
  24. Denne hælen lærte jeg av mormor da jeg var 10 år og bruker den av og til enda. Hilsen 49 model

    SvarSlett
  25. Hei. Jeg skal strikke ullsokker av Iglogarn (Skal toves) med pinnene 7-8. Str. til 46, hvor mange masker må jeg legge opp? På forhånd takk for hjelpen.

    SvarSlett
  26. Hei🙂 Lurer på når jeg er ferdig med og felle hælen. Da har jeg 2 masker igjen. Skal disse strikkes før jeg begynner og ta opp masker? Føler det kommer noen "klumper" under foten når jeg strikker disse 2 maskene .

    SvarSlett