mandag 12. mars 2012

Babykyse







 Grete Neeraas var snill og forklarte meg fremgangsmåten til denne søte babyluen , jeg måtte bare forsøke å se om jeg fikk det til..... Har strikket 2 stk nå, en i Dale sitt babyullgarn og en i dobbelt Drops Kid- silkgarn.


Fremgangsmåten er svært enkel : Legg opp på pinner nr 2.5 mm med ett garn som passer til denne pinnetykkelsen.
Nyfødt   :144 m
3mnd     : 160 m
3-6 mnd : 176 m
6 mnd    : 192 m
Strikk enkel perlestrikk frem og tilbake til "rysjekanten" måler ønsket høyde. Jeg har strikket den ca 2 cm. Fell deretter inn : Strikk 2 m sammen omg rundt, du har nå halvparten av de opplagte maskene igjen på pinnen. Videre strikkes glattstrikk i 2 cm, dette er kanten foran på luen + innbrett. Snu arbeidet, strikk glattstrikk ( rettsiden blir nå vrangsiden ) til du kammer til bakhodet  hvor fellingen skal begynne. Sett nå maskene over på 5 pinner og strikk rundt, samtidig som du feller på denne måten:                                                                                                                                                         1.p : 6m rett, 2 r sammen ut omgangen
2.p : rett
3.p : 5m rett, 2 r sammen ut omgangen
4.p : rett
gjenta denne fellingen med en maske mindre mellom hver felling, siste omg blir det 2 rett sammen om rundt.
Sy ned belegget, de 2 cm med rettstrikk blir nå til 1 cm på utsiden av luen og en cm inni luen.
Plukk opp passe antall masker nederst til "løpegang" slik at du kan tre i en knyttesnor, jeg strikket denne litt i underkant av 3 cm , la den dobbel, og sydde til inni luen.







 




2 kommentarer:

  1. Hei,
    Denne var utrolig søt, men hvor langt strikker du før du begynner på fellingen i bakhodet?

    Mvh
    Bodil

    SvarSlett
  2. Så fin mössa, denna skall jag sticka till min Reborn-baby. Tusen tack ����

    SvarSlett