mandag 2. april 2012

Babylue som hekles på en, to, tre....




Denne luen er svært enkel å hekle. Har brukt garnet Duo, men så lenge garn og heklenål er tilpasset hverandre er det akkurat det samme hvilket garn en bruker. Start på toppen med å lage en magic ring : http://www.youtube.com/watch?v=WLuSVyKvoUg. I denne ringen på 1 omg hekler jeg 14 staver , og tar sammen med en km i første stav.  2. omg begynner med 2 lm og 2 staver i første stav fra forrige omg # hopp over 1 stav, hekle 3 staver i neste stav. # Gjentas 6 ganger, du har nå 7 stavgrupper. 3:omg: 1 km til midten av stavgruppen på forrige omg. 2lm og 2 staver , 3 staver mellom stavgruppene, 3 staver i midten av neste stavgruppe. Forsett slik omg rundt, du har nå 14 stavgrupper. Økningene gjentas til en har hodeomkretsen, deretter er det bare til å hekle stavgrupper mellom stavgruppene til luen er lang nok. Deretter hekler en på øreklaffer, jeg har 4 stavgrupper på 1 omgang, deretter 3 , 2 og 1 stavgruppe.Hekle en tilsvarende klaff på motsatt side. Hekle kant runt luen, først en om fm og deretter 3 halvstaver, 1 fm i neste m , 3 halvstaver i neste m, 1 fm i neste. Forsett slik runt hele kanten.Til snorer har jeg laget helt vanlig fletter av de tre fargene jeg har brukt i luen. Til blomst har jeg brukt demonstrasjonsvideo, veldig mange å velge blant på you tube. Her er ett eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=Z4fKxBAR66I&feature=relmfu

Det grønne bladet har jeg heklet slik: 6 lm. 1 stav i 4 m fra nålen, så 2 halvstaver i de 2 neste maskene.3lm,1km i den første av disse 3 lm. Nå hekler du oppigjen på andre siden av de 6 lm , 2 hs , 2 stav,  og så km i den samme løkken som den siste staven er heklet i. Kutt tråden og sy fast.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar