fredag 1. juni 2012

Vognteppe

VOGNTEPPE / BABYTEPPE



I bladet familien fra 1995 kom jeg over dette flotte sengeteppet. Hadde liksom ikke gnisten til å starte på ett så stort prosjekt, men jeg tok vare på utklippet. Når jeg skulle bli bestemor for første gang gikk jeg gjennom alle de gamle permene med oppskrifter, da dukket dette opp igjen. Valgte å bruke en av mønsterbordene fra dette sengeteppet når jeg skulle strikke vognteppet. Har strikket rettstrikk (riller) oppe, nede, og i sidene.

GARN: Gjesdal bomull sport.



Siden dette skulle ligge oppå vognen valgte jeg å fóre teppet. Kjøpte bommullsstoff som jeg sydde dobbelt (som et putetrekk) hadde noe inni ( husker ikke hva det hetter) for å gjøre teppet mer "stødig", deretter nestet jeg delene sammen.


Mønsterbord:

Opplegget er avhengig av hvor stort en vil ha teppet..
Legg opp 61masker og strikk en prøvebord for å få innblikk i mønsteret. Rapportene er mellom ( ) = antall "bladranker" en vil ha i bredden.

  k  = kast              g = 2 rett sammen    
 vr  = vrangt          r = rettmasker
ggr = ganger

Rettsiden 1 omg:  3r, k, g, (r, k, r, g, vr, g, r, k) 2ggr ( 2r, k, r, g, vr, g, r, k, r, k, r, g, vr, g, r, k ) 2 ggr
2r, k, g, 2r
Vrangsiden 2.omg: 3r, k, g, 4vr, r, (3vr, r) 2 ggr, ((8vr, r, (3vr, r) 2ggr)) 2 ggr, 5vr, k, g, 2r.
Rettsiden 3. omg: 3r, k, g, r, (k, r, g, vr, g, r, vr, r, g, vr, g, r, k, 2r) 3 ggr, k, g, 2r.
Vrangsiden 4.omg: 3r, k, g, 4vr, r, (2vr, r,) 2ggr ((8vr, r, (2vr, r) 2ggr,)) 2ggr, 5vr, k, g, 2r.
Rettsiden 5.omg: 3r, k, g, r, k, ((r, k, (g, vr,) 3ggr, g,k, r, k, 2r, k,)) 3ggr, g, 2r.
Vrangsiden 6. omg: 3r, k, g, 5vr, (r, vr,) 2ggr ((r, 10vr, (r, vr,) 2 ggr)) 2ggr, r, 6vr, k, g, 2r
Rettsiden 7. omg: 3r, k, g, r, (k, 3r, k, 3sm, vr, 3sm, k, 3r, k, 2r) 3ggr. k, g, 2r.
Vrangsiden 8. omg: 3r, k, g, 7vr, r, (14vr, r,) 2ggr, 8 vr, k, g, 2r.
Rettsiden 9. omg: 3r, k, g, r, k, (5r, k, 3sm, k, 5r, k, 2r, k,) 3ggr, g, 2r
Vrangsiden 10. omg: 3r, k, g, 52vr, k, g, 2r 
FORSETT med 1. rad....       

3 kommentarer:

  1. Så nydelig vognteppe!
    Takk for mønster

    Torun

    SvarSlett
  2. Kanonfint teppe..dette må jeg prøve meg på. Hvor mange nøster brukte du på vognteppet? Og hvor bredt/langt ble det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette teppet er ferdig 60 x 50 cm.
      Er usikker på garnmengden, men vil anta 250 g. (12 år siden jeg strikket dette :))

      Slett